Fotografiile vieţii

Fiecare epocă are ceva particular, dar mai ales are are imaginile sale. Cu toţii avem în memorie imagini ale copilăriei noastre, care definesc în mintea noastră acea epocă mai bine decât orice tratat de istorie.

În ultimul secol şi jumătate, de la apariţia aparatelor foto, memoria vizuală a fost ajutată de tehnologie: imaginile au început să fie păstrate şi, până la urmă, au devenit cei mai buni martori a ceea ce a fost.

Iar imaginile adevărate sunt cele care ne transmit ceva despre o epocă. Când mă găndesc la anii ’30 din România, mă gândesc la fotografiile cu aglomeraţia de pe Calea Victoriei.

Însă când mă gândesc în general la acea epocă, am în minte fabuloasa fotografie a  lui Charles C. Ebbets, “Lunch Atop a Skyscraper”, din 1932 (foto 1).

La fel, când vine vorba despre Al Doilea Război Mondial, văd fotografiile lui Robert Capa, iar când mă gândesc la America de după, am în minte pozele excepționalilor Weegee (foto 2) – fotograf de tabloid !!! – şi Garry Winogrand (foto 3), probabil cel mai bun fotograf al străzii. Despre acesta din urmă, alţi fotografi spuneau că lucrurile interesante începeau abia când lua el aparatul în mână şi încetau după ce îl închidea.

Ca o adevărată cultură mică care nu se dezminte, România merge înainte cu batalioanele de fotografi talentați pentru nunți. Lipsesc în continuare fotografii vieții, care să lase în urmă poze care să definească o epocă şi oamenii săi reprezentativi.

Nu am reuşit să găsesc pe Google decât puţine fotografii românești contemporane care să îmi transmită ceva, una din ele făcută în Medgidia anului 1986.

Găsesc, în schimb, mii de poze făcute la nunţi, acele banale fotografii de pus în album şi care seamănă toate între ele – o obligaţie de bifat, cu oameni stând ţepeni în faţa aparatului.

Găsesc, de asemenea, milioane de poze de (pseudo)vedete,“evenimente”, mondenităţi, “personalităţi” în posturi studiate, politicieni, peisaje turistice atent retușate, natură moartă, centre de orașe fără oameni, sate, poze din vacanță de pus pe facebook şi alte asemenea plictiseli.

Ne e ruşine parcă să afișăm taximetriști, frizeri, muncitori pe șantier, țărani, clovni de metrou, pieţari, chelneri, studenți, cerșetori etc, deși ei sunt adevărații reprezentanți ai societății actuale.

Am, de altfel, în cap anumite imagini care îmi definesc epoca pe care o trăim mai bine decât orice altceva. Cea a muncitorilor de la podul Grozăveşti, undeva lângă staţia de metrou, discutând cu un aer mândru despre lucrări, cu căştile de protecţie pe cap, alături de nişte “aurolaci” murdari, aceşti avortoni ai societăţii noastre, şi de câini vagabonzi, care se opriseră toţi  şi se uitau cu un aer respectuos înspre constructori, ce reprezentau parcă o altă lume.

Şi încă o imagine, a muncitorilor de la uzina Faur,oameni mândri că ştiu o meserie şi trişti că munca lor nu e respectată, şi a şefului lor, un inginer scund, care m-a primit cu remarca: “spune repede, că eu trebuie să dau de mâncare la 100 de oameni”.

E cea mai frumoasă umanitate pe care am văzut-o în Bucureşti, aceea a muncitorilor nevoiași, care îmi dădeau prosopul lor să mă șterg pe mâini şi mă întrebau dacă am mâncat, că pot să îmi dea ei ceva.

Ce va rămâne însă, cu adevărat, în urma noastră? Mă tem că, peste 60-70 de ani, cei de după noi nu vor avea aproape nimic de selectat din maldărul de poze şi de filmulețe de youtube pe care le lăsăm în urma noastră şi se vor mira, poate, de lipsa de simţ estetic a bunicilor lor.

Despre Franck
My name is Franck. With F from freedom. I'm not saving anyone. I don't forgive anyone. And I don't hate anyone. I'm just surviving to something people usually call "life".

Lasă un răspuns

